فناوری پوشیدنی می تواند به افراد مسن در مدیریت دیابت کمک کند

19نوامبر 2019 - طبق تحقیقات جدید دانشگاه East Anglia، استفاده از مانیتورهای پوشیدنی گلوکز برای افراد مسن مبتلا به دیابت سودمند است. این دستگاه ها به افراد مبتلا به دیابت کمک می کنند تا با کاهش نیاز به آزمایش خون انگشتی، دیابت خود را آسانتر مدیریت کنند. این دستگاه ها توسطNHS ، عمدتا برای بزرگسالان جوان تأیید شده اند، اما در دسترس همه ی افراد نیستند.

یک مطالعه جدید که با همکاری بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ (NNUH) انجام و درBMJ Open  منتشر گردید، نشان داد که این دستگاه ها به ویژه برای افراد مسن که مشکل حافظه دارند، بسیار مفید هستند.

محقق برجسته، دکتر Katharina Mattishent، از دانشكده پزشکی نورویچUEA ، اظهار داشت: برای افراد مسنی که دچار مشكلات حافظه هستند، نظارت بر قند خون دشوار است، روشهای قدیمی تر نظارت بر قند خون، بر آزمایشات گلوکومتر با گرفتن خون از انگشتان دست تکیه داشتند.

وی ادامه داد: در جدیدترین فناوری نظارت بر قند خون، با قرار دادن یک حسگر در زیر پوست بازو، می توان خوانشهای قند خون را تا مدت دو هفته و بدون نیاز به انجام آزمایشات انگشتی، ثبت کرد.این حسگر، غلظت قند موجود در خون را می خواند و آن را به صورت بی سیم به صفحه ی نمایش یک دستگاه خوانش قابل حمل که در نزدیکی سنسور قرار دارد، انتقال می دهد. این وسیله توسط نخست وزیر سابق بریتانیا " ترزا می" نیز استفاده می شود.

وی گفت: تخمین زده می شود که تا 20٪ از افراد مسن مبتلا به زوال عقل همچنین به دیابت مبتلا می باشند. این یک مشکل بزرگ است زیرا ممکن است بسیاری از این افراد مستعد افت قند خون (هیپوگلیسمی) به دلیل داروهای خود باشند، اما علائم هشدار دهنده ی آن را تشخیص ندهند و یا ندانند در صورت وقوع آن باید چه اقداماتی را انجام دهند.

این اولین پروژه ای است که به بررسی منافع فناوری پوشیدنی جدید نظارت بر گلوکز برای افراد مسن مبتلا به دیابت و مشکلات حافظه پرداخته است.

در این تحقیق فواید سیستم نظارت بر قند خونthe Freestyle Libre flashglucose  ، برای کمک به مدیریت دیابت سالمندان مبتلا به مشكلات حافظه بررسی گردید.

آنها از این دستگاه برای مدیریت دیابت در 12 شرکت کننده با میانگین سنی 85 سال، که با مشکلاتی در حافظه روبرو بودند یا زوال عقل در آنها تشخیص داده شده بود، استفاده کردند. این دستگاه ها داده های قند خون افراد شرکت کننده را در طی 14 روز ضبط کرد. از سوی دیگر تیم تحقیقاتی با شرکت کنندگان و مراقبان آنها در مورد چگونگی وضعیت آنها در استفاده از دستگاهها و نظرشان در مورد این دستگاه مصاحبه کردند.

پروفسور Yoon Loke، از دانشکده پزشکی نورویچUEA ، اظهار داشت: مطالعه ی ما نشان داد که افراد مسن و مراقبان آنها به طرز فزاینده ای این دستگاه را مورد استقبال قرار داده، و اظهار داشتند که با اطمینان خاطر می توانند بسیار راحت تر سطح قند خون خود یا بیمارشان را چک کنند.

وی ادامه داد: این دستگاه فعالیت های روزمره آنها را مختل نمی کند و آنها هنگام خواب شب، وجود این دستگاه را احساس نمی کنند.مراقبان سادگی استفاده و کارگذاشتن این دستگاه را مطلوب دانستند و همه شرکت کنندگان در توصیه آن به دیگران نظر مثبتی داشتند.

یكی از مراقبین گفت كه بسیار استرس زا است كه برای گرفتن نمونه های خون باید مرتباً انگشت شوهر خود را سوراخ کند. از آنجائیکه شوهر او مبتلا به زوال عقل و دیابت است، نمی تواند بفهمد كه چرا باید انگشت او سوراخ شود.

 پروفسور Lokeگفت:بنابراین شما می توانید ببینید که چگونه این دستگاه به سادگی می تواند به نفع این گروه آسیب پذیر و مراقبان آنها باشد.البته دستگاه هایی که به طور خودکار داده ها را از طریق بلوتوث ضبط و ارسال می کنند ممکن است برای افراد با مشکلات حافظهمفیدتر باشد.

دکتر جیمز پیکت، رئیس تحقیقات انجمن آلزایمر، اظهار داشت: ما خوشحالیم که تحقیقاتی که با بودجه ی ما حمایت شد، نشانگر مزایای احتمالی فناوری پوشیدنی برای برخی از مبتلایان به دیابت است. بسیاری از افراد مبتلا به زوال عقل، به بیماری دیگری نیز مبتلا هستند و مدیریت همه آنها با هم می تواند چالش برانگیز باشد. این نکته جالب است که بدانید این فناوری ممکن است بخشی از راه حل باشد. مرحله بعدی بررسی تأثیر و فواید آن در گروه بزرگتری از مردم است.دستگاه هایی که به طور مداوم افراد مبتلا به زوال عقل را رصد می کنند، می توانند آنها را از بستری در بیمارستان و پریشانی غیر ضروری دور کرده و در بودجه یNHS صرفه جویی کنند. در حالی که تحقیقات برای داروهای جدید بسیار مهم است، مطالعاتی مانند این بسیار مهم هستند، به همین دلیل ما در حال حاضر بودجه ی این گونه تحقیقات را تامین می کنیم. 15 میلیون پوند کمک هزینه برای تحقیقات در زمینه ی مراقبت، می تواند تأثیر فوری در بهبود سلامت و کیفیت زندگی این افراد بر جا گذارد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-11-wearable-tech-older-people-diabetes.html